Yazılım Mimarisi ve Yazılım Mühendisliği hakkında herşey...

20070704

WPF’e Giriş

Windows Presentation Framework, Microsoft'un .NET 3.0 yeniliklerinin bence en önemlisi. Bugüne kadar alıştığımız ve kullandığımız kullanıcı arayüzlerinin ötesinde, görsel olarak çok farklı kullanım deneyimi sunan WPF, programlama modeli olarak ta Microsoft'un Tasarımcı ile Programcı yı birlikte çalıştırma vizyonunu da gerçekleştiriyor.

Sizlerin de takip ettiğiniz üzere, Microsoft, Windows XP (Experience) ile birlikte, bilgi işlemeyi (computing) kullanıcı deneyimi etrafında şekillendirme vizyonunu hayata geçirmeye başlamıştı. Bizler, bugüne kadar, bilgisayarın (daha doğrusu yazılım platformlarının) bizlere sunduğu şekilde bilgi işlemeye alışmıştık. Ancak, gri zeminli formlar'la başlayan bu deneyim, özellikle zengin web uygulamalarının yaygınlaşmasıyla birlikte geçerliliğini kaybetmekteydi. İşte tam bu noktada, Microsoft, WPF platformunu duyurdu .NET 3.0 ile gelen yeniliklerle birlikte.




Windows Presentation Framework (WPF), 3 temel amaca çözüm olarak geliştirilmiştir: yeni nesil zengin kullanıcı arayüzlerini oluşturmak, tasarımcı ve geliştiriciyi birlikte çalıştırabilmek ve Windows ile Web istemci platformlarını ortak yapmak (Silverlight WPF/E olarak lanse edilmişti).

Bu doğrultuda, zengin çoklu ortam destekli, vektörel ve 3D grafik destekli ve tamamen yoğun kullanıcı etkileşimi destekleyen güzel bir programlama modeli mevcut WPF'te. Bunun temelinde de XAML olarak adlandırılan eXtensible Application Markup Language (Genişletilebilir Uygulama Betimleme Dili) bulunmaktadır. XAML, kullanıcı arayüzlerinin tanımlanmasında kullanılan Button, TextBox, Label gibi XML elemanlarını içeren bir betimleme dili. Buradaki esas güç, XAML ile tanımlanan her eleman aslında WPF teki bir sınıfa karşılık geliyor. Yani:

<Button Background="Red">

No

</Button>

Yazmak ile,

Button btn = new Button();

btn.Background = Brushes.Red;

btn.Content = "No";

yazmak arasında bir fark yok. Yani kod ile yaptığımız herşeyi, XAML ile ifade etmek mümkün. Bunun tam tersi de geçerli tabii.





Yukarıda da bahsettiğim gibi, temel amaçlardan birisi de aynı platform üzerinde web ve Windows istemcileri oluşturabilmek. Bu da XAML ve WPF programlama modeli sayesinde gerçekleştirilebilen bir vizyon.

Sonuç olarak WPF ile birlikte, artık kullanıcı deneyimleri yeni bir aşamaya geçerken, geliştirici ve tasarımcılar için de farklı fırsatlar sunuluyor. Bir sonraki makalede görüşmek dileğiyle.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home